مجله ی راف نت

بررسی مودم دی لینک DSL-2750U

بررسی مودم دی لینک DSL-2750U

امروزه برای اتصال به اینترنت راه های بسیار متنوعی وجود دارد. به طوریکه حتی در مناطق دور افتاده از شهر نیز، حداقل یک یا دو راه برای اتصال به اینترنت می‌توان پیدا کرد. به طور کلی برای اتصال به اینترنت می‌توان از اینترنت مبتنی بر خط تلفن مانند ADSL، VDSL و … استفاده کرد یا اینکه از اینترنت همراه از طریق موبایل یا مودم‌های 3G و 4G بهره برد یا اینکه از نسخه اینترنت ثابت TD-LTE استفاده کرد.
این گستردگی راه های اتصال به اینترنت باعث گستردگی تنوع تجهیزاتی شده است که به وسیله آن‌ها می‌توان به اینترنت متصل شد مانند مودم، روتر، مودم روتر، اسپلیتر، مش وای فای و … . به همین خاطر گاهی اگر انتظاراتمان را قبل از خرید درباره یکی از همین تجهیزات مشخص نکنیم، انتخاب آن بسیار چالش برانگیز می‌شود. در ادامه این مقاله سعی داریم به بررسی یکی از همین محصولات به نام مودم دی لینک DSL-2750U و ویژگی‌های آن را معرفی کنیم.

فهرست مطالب

آشنایی با برند دی لینک

برند دی لینک یک شرکت تجهیزات شبکه است که در سال ۱۹۸۶ در تایوان تاسیس شد. دی لینک یکی از شرکتهای پیشرو و برنده جوایز مختلف در زمینه طراحی، توسعه و ساخت شبکه های کامپیوتری، باند پهن، سیستمهای بی سیم، ارتباط دیتا /صوت و همچنین راهکارهای ارتباط دیجیتالی برای مقاصد تجاری و خانگی می باشد. مودم‌های دی لینک جزء محبوب‌ترین محصولات این برند هستند که بخشی از بازار تجهیزات شبکه‌ی ایران و جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مودم دی لینک 2740u

 

بیشتر بخوانید: مودم روتر ADSL/VDSL چیست و  چه کاربردی دارد؟

مشخصات مودم D-link 2750u

DSL-2750U یک مودم ADSL همه کاره است که عملکرد بی‌نظیری برای خانه یا یک دفتر اداری کوچک دارد. با ADSL2/2+ یکپارچه این محصول، سرعت پشتیبانی شده توسط آن تا 24 مگابیت بر ثانیه می‌رسد و همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند حفاظت فایروال، QoS یا همان کیفیت سرویس، وایرلس 802.11n و 4 پورت سوییچ اترنت است. این مودم دی لینک DSL-2750U تمام عملکردهایی را که کاربر نیاز دارد تا به اینترنت با سرعت بالا دست پیدا کند، داراست.

اگر سرعت بالای شبکه وایرلس و پشتیبانی از اینترنت پرسرعت را نادیده بگیریم، یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های فنی مودم دی لینک DSL-2750U وجود یک پورت USB برای اتصال فلش، پرینتر USB تحت شبکه و همچنین دانگل ۳G است.

محتویات جعبه مودم مودم d link 2750u

تمام اقلام و وسایل کاربردی که در طول استفاده از این مودم بی نظیر ممکن است لازمتان شود در جعبه مودم دی لینک DSL-2750U وجود دارد. اولین چیزی که در هنگام آنباکسینگ(باز کردن جعبه) به چشمتان میخورد دفترچه‌ی راهنمای محصول و CD نصب دستگاه است. البته نصب مودم به نرم‌افزار خاصی نیاز ندارد و نرم‌افزار موجود در CD در مواقع بسیار خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در زیر دفترچه و CD، بدنه‌ی اصلی مودم‌تان قرار دارد. در بخش پایین تر فضایی دیگری وجود دارد که می‌توانید با برداشتن لایه‌ی مقوایی اولیه محتویات آن را مشاهده کنید. در این بخش آداپتور مودم، کابل اتصال به پریز تلفن، کابل LAN شبکه برای اتصال مودم به لپ تاپ یا سایر دستگاه‌ها و یک عدد اسپلیتر برای جدا کردن سیم تلفن از سیم مودم ADSL قرار داده شده است که شما می‌توانید با کمک آن‌ها مودم‌تان را به‌سادگی راه‌اندازی کنید.

طراحی مودم مودم d link 2750u

شرکت دی‌ لینک در طراحی این مودم خودش علاوه بر اینکه از دو آنتن استفاده کرده که خودش به خودی خود حس خوبی به مخاطب میده، در بالای مودم هم‌ اسم کمپانی رو هک کرده را اطمینان مخاطب را بیش از پیش به خود جلب کند. در مودم 2750U از کمپانی دی لینک، چراغ‌های اعلان در قسمت جلوی مودم قرار گرفتن که جلوه‌ی خوبی رو به این محصول میدن. همون‌طور که می‌بینید در طراحی این مودم از 9 چراغ استفاده شده که هرکدوم با روشن و یا خاموش بودنشون اطلاعاتی رو به ما میدن، البته در پنل جلویی مودم هم شیار‌هایی مشاهده می‌شه که به طرز عجیبی، ظاهر این مودم رو جذاب کرده است.

مودم دی لینک DSL-2750U در اندازه و وزنی بسیار سبک و هوشمندانه  طراحی شده که به نیازهای کاربر خود در منزل و ادرات کوچک به خوبی پاسخ دهد و به هبچ عنوان جزو وسایل سنگین واضافه بر منزل شما نخواهد بود. وجود منافذ تهویه روی مودم، یکی دیگر از نکات طراحی DSL-2750U است که در نگاه اول چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. این منافذ تهویه برای خنک ماندن مودم روی آن تعبیه شده‌اند و کمک می‌کنند تا دستگاه در فواصل طولانی داغ نکند. اما این منافذ به جز کاربرد حیاتیشان، جلوه‌ی بصری زیبایی برای مودم ایجاد کرده‌اند و آن را از سادگی و یکنواختی درآورده‌اند.

خرید مودم دی لینک 2750u

رابط های مودم روتر دی لینک DSL-2750U

بر روی هر مودمی، جدا از هر گونه ویژگی‌های فنی دیگر، رابط ها یا همان درگاه یا پورت‌هایی تعبیه می‌شود که علاوه بر اینکه هرکدام به نحوی باعث ایجاد ارتباط بین مودم و دستگاه‌های دیگر می‌شود، استفاده و اتصال به اینترنت را راحت تر می‌کند. همانطور که از نام اصلی این دستگاه پیداست، این دستگاه به یک مودم روتر معروف است. شاید این ویژگی مودم روتر بودن در بسیاری از مودم‌های امروزی حتی به آن اشاره هم نشود.اما بهتر است بدانید که روتر و مودم دو دستگاه جدا هستند که وقتی از دستگاهی به نام مودم روتر یاد می‌شود، یعنی آن دستگاه همزمان هم مودم است و هم روتر! این یعنی مودم دی لینک DSL-2750U یک محصول تمام و کمال است و با خرید آن عملا به دستگاه اضافه‌ای احتیاج پیدا نمی‌کنید.

به طور خلاصه باید به این شکل گفت که وظیفه مودم ایجاد اتصال اینترنت و آماده سازی آن در داخل خود مودم و وظیفه روتر به اشتراک گذاری این اتصال اینترنت با دستگاه‌های دیگر به صورت باسیم و بی‌سیم است.به همین خاطر وقتی به درگاه‌های ارتباطی این دستگاه نگاه می‌کنیم، داشتن 4 پورت اترنت (LAN) RJ-45 توجه ما را به خودش جلب می‌کند.

به عبارت دیگر از طریق کابل شبکه می‌توان 4 دستگاه را به این مودم متصل نمود. پهنای باند پشتیبانی شده توسط این پورت‌ها 10/100BASE-TX است. اینگونه درگاه‌ها را در اصل لایه فیزیکی Fast Ethernet می‌نامند که انتقال ترافیک را با نرخ اسمی 100 مگابیت بر ثانیه انجام می‌دهد. این چهار درگاه دارای ویژگی Auto-MDI/MDIX نیز می‌باشند. این ویژگی اصطلاحی بسیار تخصصی در تجهیزات شبکه کامپیوتری است که مشکلات ایجاد شده هنگام انتخاب نوع کابل شبکه را تصحیح می‌کند.

در کنار این 4 پورت، خب مشخصا یک پورت ADSL RJ-11 تعبیه شده که برای اتصال کابل تلفن است. برای برقراری اتصال بین خط تلفن و مودم ADSL همانطور که می‌دانید در ابتدا باید خط تلفن را به یک اسپلیتر وصل کنید و سپس از آن یک خروجی را به مودم و خروجی دیگر را به دستگاه تلفن بفرستید تا در سیگنال‌ها تداخلی ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

مودم d link 2750u چه امکاناتی دارد؟

برای اینکه بتوانید با امکانات مودم دی لینک DSL-2750U آشنا شوید و به راحتی از آن استفاده کنید باید ابتدا کلیدها و پورت‌های را بشناسید و متوجه شوید که طراحی هیچ کدام بیهوده نبوده است، در ادامه با ما همراه باشید:

کلیدهای مودم دی لینک 2750u

  • پورت آداپتور

این پورت برای اتصال آداپتور به دستگاه مودم طراحی شده است تا جریان برق را وارد مودم کند.

  • دکمه‌ی روشن و خاموش مودم دی لینک 2750u

همانطور که میدانید دکمه‌ی روشن و خاموش، مودم ADSL وایرلس شما را پس از اتصال به منبع انرژی راه‌اندازی می‌کند.هم چنین میتوانید در مواقع خروج از منزل یا اداره به طور کامل مودم را خاموش کنید.

  • کلید WPS

دقیقا در کنار دکمه روشن خاموش مودم، دو دکمه کوچک مشکی رنگ به موازات هم قرار دارند که  دکمه بالایی مربوط به تنظیمات قفل ایمنی مودم(wps) است.

براتون سوال پیش آمده که قفل ایمنی مودم چیه؟ در پاسخ باید گفت که این دکمه هم جذاب است و هم پرخطر چرا که با روشن بودن این دکمه می‌توان بدون رمز به وای فای متصل شد.

  • کلید روشن و خاموش Wifi

همانطور که در بالا گفتیم دو دکمه مشکی رنگ به موازات هم پشت مودم دی لینک DSL-2750U قرار دارد که کلید روشن و خاموش Wifi است.

الان احتمالا این سوال توی ذهنتون امده که تفاوت دکمه روشن و خاموش با دکمه wifi چیه؟

پاسخ این است که این دکمه ارتباط بی‌سیم مودم را با سایر دستگاه‌ها قطع می‌کند و خللی در اتصال اینترنت شما ایجاد نخواهد کرد. در صورت خاموش بودن وای فای شما همچنان می‌توانید با کمک کابل شبکه‌ی خود به اینترنت وصل شوید.

  • پورت USB

 

 دی لینک DSL-2750U

 

نکته‌ای که شاید کمتر در مورد خرید مودم d link 2750u به آن توجه شود، وجود پورت USB در آن است. وجود یک پورت USB در یک مودم به درد چه کاری می‌خورد؟ این شاید بزرگترین سوال هرکسی که این مودم را خریداری میکند باشد. این پورت در این مودم از نوع USB 2.0 است که:
• می‌تواند برای به اشتراک گذاری پرینتر در شبکه استفاده شود. یعنی اگر در خانه یا دفتر اداری کوچکی که در آن کار می‌کنید، فقط یک دستگاه پرینتر وجود دارد و بقیه کامپیوترهای آنجا هم نیاز به پرینت اطلاعاتشان دارند، امکان اتصال پرینتر به مودم و شبکه کردن آن وجود دارد، تا همه بتوانند از پرینتر به سادگی استفاده کنند.

• می‌تواند برای اتصال دانگل 3G یا 4G به مودم استفاده شود. همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، این دستگاه یک مودم روتر است و اگر شما یک دانگل 3G یا 4G دارید و می‌خواهید با افزایش آنتن دهی آن، از آن استفاده کنید، با متصل کردن آن به مودم دی لینک DSL-2750U می‌توانید به سادگی از آن دانگل با پوشش دهی بالاتر استفاده نمایید.

• می‌تواند برای به اشتراک گذاری فایل‌ها استفاده شود. با اتصال یک ابزار ذخیره سازی مانند یک هارد اکسترنال به این مودم و شبکه کردن آن، تمامی دستگاه‌های موجود در آن شبکه به سادگی می‌توانند از اطلاعات موجود بر روی آن هارد استفاده نمایند.
در کنار تمامی این درگاه‌ها، سه دکمه نیز بر روی این مودم تعبیه شده است. که برای فکتوری ریست، خاموش/روشن کردن مودم و دکمه WPS می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: بررسی مودم دی لینک DSL-2740U

  • پورت‌های شبکه

این پورت‌‌ها به شما اجازه می‌دهند که تا ۴ دستگاه را از طریق کابل شبکه به مودم متصل کنید. درواقع اگر به تعداد کافی کابل داشته باشید می‌توانید ۴ دستگاه را به صورت همزمان و باسیم به مودم وصل نمایید و از اینترنت پرسرعت لذت ببرید.

  • پورت RJ-11

این پورت برای اتصال کابل تلفن تعبیه شده است و کار اصلی اتصال شما به اینترنت را انجام می‌دهد.

کلیدهای مودم دی لینک 2750u

 

ویژگی‌های ظاهری مودم d link 2750u

اگرچه در بسیاری از مودم‌ها، ظاهر آن تاثیر چندانی در خرید آن ندارد اما باید اذعان کرد که این مودم طراحی زیبایی دارد. ابعاد آن برابر با 30×115×160 میلی‌متر و وزن آن 471 گرم است که نسبتا در زمره مودم روترهای جمع و جور قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری بسیار مهم مودم دی لینک DSL-2750U چراغ‌های LED تعبیه شده بر روی آن است. 9 عدد چراغ ال ای دی بر روی این مودم وجود دارد. چراغ اول نشان دهنده روشن/خاموش بودن مودم است. در کنار این چراغ، 4 چراغ ال ای دی دیگر که بیانگر استفاده از 4 پورت شبکه این مودم است قرار گرفته است که اگر از هرکدام از پورت‌ها در حال استفاده باشد، چراغ مربوط به آن روشن می‌شود. در کنار این دو چراغ یک چراغ برای نشان دادن روشن یا خاموش بودن وای فای مودم و یک چراغ به نام DSL است.

اگر این چراغ روشن (سبز) باشد یعنی اتصال شما با شرکت ارائه دهنده برقرار است اما این چراغ به معنای برقراری اتصال اینترنت شما نیست. برای اینکه از اتصال به اینترنت مطمئن شوید باید سراغ چراغ Internet بروید که اگر آن سبز بود، یعنی اتصال برقرار و دستگاه آماده استفاده است. در کنار این 8 چراغ، یک چراغ هم برای WPS وجود دارد. قابل ذکر است که این مودم دی لینک دارای 2 آنتن خارجی نیز می‌باشد که پوشش دهی آن را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: برسی ارزان ترین مودم های ADSL تی پی لینک و دی لینک

سرعت وایرلس در مودم D-Link 2750U

از ویژگی‌های بی‌سیم یا همان وایرلس این مودم دی لینک باید به استفاده آن از استانداردهای 802.11n/g/b اشاره نمود که این استانداردهای سرعت وایرلس یعنی پهنای باند پشتیبانی شده توسط این وای فای را به 54 مگابیت بر ثانیه (به وسیله استاندارد 802.11g) و به 300 مگابیت بر ثانیه (با استاندارد 802.11n) می‌رساند. بازه فرکانس پشتیبانی شده توسط این وایرلس نیز در بازه 2.4 تا 2.484 گیگاهرتز قرار می‌گیرد.

چراغ های مودم دی لینک 2750u

امنیت در مودم D-Link DSL-2750U

اگر بخواهیم درباره امنیت در این مودم روتر دی لینک صحبت کنیم می‌توانیم از چند ویژگی برجسته آن نام ببریم. اولین ویژگی امنیتی آن IGMP است که مخفف Internet Group Management Protocol است که به چندین دستگاه اجازه می‌دهد یک آدرس آی پی را به اشتراک بگذارند و بتوانند داده‌های یکسانی را دریافت نمایند. ویژگی بعدی رمزنگاری داده‌های به صورت WEP است و برای رمزنگاری داده‌ها از طریق وای فای نیز از WPA/WPA2 استفاده می‌کند که امنیت دستگاه را چندین برابر می‌کند. قابل ذکر است که این دستگاه از ویژگی امنیتی MAC address-based access control نیز بهره می‌برد.

مودم d link 2750u برای چه کسانی مناسبه؟

شاید این سوال خیلی‌ها باشد که این مودم دی لینک DSL-2750U واقعا برای چه کسانی مناسب است؟ این تقریبا برای هر فردی که استفاده متوسط و رو به بالایی از اینترنت دارد مناسب است. چون سرعت پشتیبانی شده توسط این مودم به 12 مگابیت بر ثانیه (که در ADSL2+ به 24 مگابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد) و سرعت آپلود آن به 1 مگابیت بر ثانیه می‌رسد که عموم اینترنت های خانگی نیز در هldن بازه قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به اینکه این مودم در بازه دمایی صفر تا 40 درجه سانتیگراد و رطوبت 5 تا 95 درصدی نیز عملکردی نرمال دارد، استفاده از آن تقریبا در هر شهری ممکن خواهد بود.

مزایای مودم دی لینک2750U

همانطور که در طول این بررسی متوجه شده‌اید، مودم دی لینک DSL-2750U دارای مزایای بسیار زیادی است اما برای این که در خرید یا نخریدن این محصول مطمئن شوید به جمع بندی می پردازیم:

  • طراحی کاربردی و زیبا: علاوه بر اینکه طراحی این محصول هم کاربردی و هم زیباست نسبت به محصولات مشابه آن در این رده قیمت، کار با آن نیز بسیار ساده است.
  • تنظیمات ساده: قابلیت WPS با ایجاد تنظیمات امنیتی کاربردی به شما اجازه می‌دهد شبکه‌های مخصوصی برای اتصال ایجاد کنید و در صورت نیاز این دسترسی را تنها با فشردن یک دکمه قطع نمایید..
  • داشتن پورت یو اس بی(usb): در بالا مفصل به آن شاره شد.
  • بهره‌مندی از آخرین استانداردهای سرعت: دارای استادارد+ADSL2/2 می2باشد.
  • وجود قفل والدین: از دیگر مزایا این مودم قفل والدین است. این ویژگی به والدین اجازه می دهد تا روی URLهایی خاص قفل ایجاد کنند یا زمان استفاده‌ی فرزندان خود از اینترنت را کنترل کنند.

معایب  مودم d link 2750u

  • سرعت اتصال ADSL پایین
  • آنتن دهی ضعیف در بعضی مواقع
  • این مودم برای کاربری متوسط مناسب است و در فضاهایی با متراژ بالا به خوبی عمل نمی‌کند.

سخن پایانی

دستگاه مودم روتر ADSL2 Plus بی‌سیم N300 دی-لینک مدل DSL-2750U New یکی از بهترین و کارامدترین دستگاه‌های بازار است که می‌تواند سیگنال پرقدرت و پایداری را برای منزل یا دفتر کار شما فراهم کند. این دستگاه از استاندارد بی‌سیم 802.11b/g/n برخوردار است .

این مودم تمامی ویژگی‌هایی را که یک کاربر متوسط به آن‌ها احتیاج دارد فراهم می‌آورد و به نسبت قیمت مقرون به‌صرفه‌اش امکانات بیشتری را نیز در اختیار فرد می‌گذارد. بنابراین اگر شما در فضایی بزرگ مشغول به کار نیستید یا منزل ۶۰ متری‌ به یک مودم خوب و باکیفیت نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم که مودم دی لینک DSL-2750U را در لیست خرید خود قرار دهید و از مزایای فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

به منظور دستیابی به سرعت اینترنت مناسب، تحقیق در مورد انتخاب مودم بسیار مهم است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *