مجله ی راف نت

کابل شبکه چی بخرم ؟۱۱ فاکتور کلیدی خرید کابل

کابل شبکه چی بخرم ؟۱۱ فاکتور کلیدی خرید کابل

خرید کابل شبکه و انتخاب کابل شبکه‌ای هماهنگ با شبکه‌ای که قرار است پیاده‌سازی شود به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. کارشناسان مجرب شبکه در اولین مرحله محیطی که قرار است شبکه در آن پیاده‌سازی شود و سپس نیازمندی‌های کسب‌وکار را بررسی کرده و بر مبنای بودجه‌ای که مشتری در نظر گرفته کابل شبکه مرغوب را پیشنهاد می‌کنند. دقت کنید همواره کابل‌های شبکه گران‌قیمت به معنای بهترین انتخاب نیستند، زیرا ممکن است کابل شبکه cat5 به تمامی نیازهای شبکه یک شرکت پاسخ دهد و حتا شرکت برنامه‌ای برای ارتقا شبکه نداشته باشد، طبیعی است در چنین شرایطی نباید هزینه بیش از اندازه‌ای به یک شرکت وارد کرد. در این مطلب به شکل اجمالی به معیارهایی اشاره می‌کنیم که اجازه می‌دهند کابلی متناسب با الزامات یک پروژه خریداری کنید. با راف نت همراه باشید.

فهرست مطالب

در زمان خرید کابل شبکه دقت کنید، انتخاب یک برند خاص به معنای بهترین انتخاب نیست و این‌گونه نیست که یک برند بهترین کابل‌ها را تولید کند و سایرین نمونه‌های بی کیفیت را روانه بازار کنند، پس در زمان خرید کابل شبکه خود را محدود به یک برند خاص نکنید. خرید کابل اترنت مناسب تضمین می‌کند که شبکه بهترین عملکرد را خواهد داشت. به همین دلیل قبل از خرید بهتر است کمی وقت صرف کرده و تحقیقی در این زمینه انجام دهید تا ببینید چه کابل‌های اترنتی در دسترس قرار دارند.

الزامات کابل

شبکه‌های محلی این روزها رایج هستند، زیرا در بیشتر خانه‌ها اینترنت با پهنای باند زیاد در دسترس است و برخی از کاربران نیز ترجیح می‌دهند از درگاه‌ها اترنت روتر به جای وای‌فای استفاده کنند. روترهای معمولی برای پاسخ‌گویی به نیازهای شبکه‌های محلی کوچک در نظر گرفته شده‌اند و در بیشتر موارد چهار پورت اترنت قرار گرفته در روتر به نیاز شرکت‌ها پاسخ می‌دهد، اما در شرکت‌های بزرگ که روترها و سوییچ‌های مختلفی را به کار می‌گیرند، کابل‌های اترنت یک ضرورت هستند.

کابل شبکه با تست فلوک بخرید

با توجه به این‌که کابل‌های متفرقه و بعضا گمنامی روانه بازار شده‌اند که کیفیت مطلوبی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم حتما کابل شبکه دارای تست فلوک را خریداری کنید. برخی از کارشناسان کابل‌ شبکه با تست فلوک را برای فواصل بالا خریداری می‌کنند. همچنین به منظور دریافت گواهی تست فلوک لازم است میزان اتقال داده‌های کابل در فاصله ۹۰ متری را بررسی کنید.

تفاوت کابل شبکه cat5 و cat6 چیست؟

خرید کابل شبکه بر مبنای فاکتورهای کلی:

  • در زمان خرید کابل شبکه به میزان و نرخ انتقال داده‌هایی که قرار است انتقال پیدا کنند دقت کنید.
  • کابل شبکه قرار است در چه محیطی استفاده شود؟ قرار است در محیطی که فاقد نویز است به کار گرفته شود؟
  • کابل باید در محیط خارج از سازمان استفاده شود؟ به‌طور مثال، اگر قرار است کابل شبکه در کنار کابل برق استفاده شود، لازم است از کابل‌های محافظت شده SFTP یا STP استفاده کرد. اگر قرار است کابل‌های شبکه در محیط‌های صنعتی که خطر آتش‌سوزی وجود دارد به کار گرفته می‌شوند باید از کابل‌هایی با روکش LSZH استفاده کرد تا در زمان آتش‌سوزی دود سمی متصاعد نشود.
  • اگر فعالیت شما محدود به گشت‌وگذار در اینترنت است و اتصال اینترنتی پر سرعتی در اختیار ندارید یک کابل اترنت متوسط جواب‌گوی نیاز است.
  • اگر به دنبال اشتراک‌گذاری فایل‌ها، پخش فیلم‌های ویدیویی، انجام بازی‌های آنلاین و انتقال فایل میان دستگاه‌های مختلف هستند، بهتر است به دنبال کابل‌های اترنتی باشید که سرعت زیادی دارند.
  • در حال حاضر کابل‌های اترنت در گروه‌های مختلفی همچون Cat5، Cat6 و Cat7 در دسترس کاربران قرار دارد. Cat5 در مقایسه با استاندارد جدید Cat7 قدیمی بوده و اگر این دو کابل همزمان با یکدیگر استفاده شوند شاهد کاهش راندمان خواهید بود.
  • نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید سازگاری است. دقت کنید سطوح و طبقه‌بندی‌های مختلف هر یک عملکرد خاص خود را ارائه می‌کنند و به همین دلیل بهتر است در زمان خرید کابل به الزامات پروژه دقت کنید.
  • کابل‌های اترنت یک مزیت بزرگ دارند که با نسل‌های پیش از خود سازگاری دارند. تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که کابل‌های قدیمی همچون cat5 نمی‌توانند از نرخ انتقال سریع داده‌ها پشتیبانی کنند. این امکان وجود دارد که یک کابل Cat5 را به روتری متصل کنید که از رابط اترنت ۱۰G پشتیبانی می‌کند، اما مشکل این است که سرعت انتقال داده‌ها کند خواهد بود. شبیه به حالت فوق این امکان نیز وجود دارد که کابل Cat 7 را به یک روتر قدیمی که از جدیدترین استانداردهای سرعت پشتیبانی نمی‌کند متصل کنید و کابل بدون مشکل کار خواهد کرد. به عبارت دقیق‌تر، کابل‌های اترنت انعطاف‌پذیری زیادی دارند، اما مشکل اصلی این است که سرعت انتقال کاهش پیدا می‌کند.
  • اندازه کابل اترنت موضوع دیگری است که باید به آن دقت کنید. کابل‌های اترنت در اندازه‌های استاندارد مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. کابل‌ها به‌طور میانگین در طول‌های ۵، ۱، ۱٫۵، ۲، ۱۰ و ۲۰ متر پر استفاده‌تر هستند، هرچند کابل‌های اترنت طولانی تا ۷۵ متر نیز وجود دارد. زمانی که قصد به‌کارگیری کابل‌هایی با اندازه طولانی را دارید دقت کنید گزینه صحیحی را انتخاب کنید، زیرا در برخی موارد افزایش طول افت کیفیت را به همراه دارد.
  • در بیشتر پروژه‌ها، رنگ کابل‌ها اهمیتی ندارد، اما در برخی موارد رنگ کابل‌ها در ساخت‌یافتگی شبکه کمک فراوانی می‌کنند. کابل‌های با رنگ‌های مختلف اجازه می‌دهند در زمان بروز مشکلی در شبکه، کابل خراب یا آسیب دیده را به سرعت شناسایی کنید. در شبکه‌های خانگی که پیچیدگی زیاد نیست، رنگ کابل‌ها اهمیت چندانی ندارند، اما در شبکه‌های بزرگ لازم است به این نکته دقت کنید.
  • فروشندگان مختلفی اقدام به فروش کابل‌های اترنت می‌کنند. برخی از آن‌ها در این زمینه متخصص هستند. برای کاربردهای تجاری بهتر است از فروشندگان تخصصی کابل را خریداری کنید تا اگر مشکلی پیش آمد از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنید.

در حال حاضر کابل Cat5e به شکل گسترده در پروژه‌های مختلف استفاده می‌شوند، البته در سال‌های اخیر و با پیشرفت تجهیزات شبکه محدودیت سرعت این کابل‌ها بیش از گذشته نمایان شده است. اگر شبکه‌ای که قصد پیاده‌سازی آن‌را دارید با فایل‌های سنگین سروکار دارد و این فایل‌ها به‌طور مرتب انتقال پیدا می‌کنند بهتر است به سراغ کابل‌های Cat 6 یا Cat 7 بروید. اگر به دنبال بهترین سرعت هستید پیشنهاد می‌کنم به سراغ خرید کابل‌های Cat 6 یا Cat6a بروید. تفاوت قیمت این‌ کابل‌ها با Cat5 زیاد نیست، اما کارایی بهتری دارند.

همچنین به این نکته دقت کنید کابل‌های Cat5 به تدریج منسوخ خواهند شد. در نهایت توجه داشته باشید کابل‌های cat 7 نسبت به cat 6a مزیت‌های خیلی چشم‌گیر و قابل توجهی ندارند.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

انواع مودم های خانگی

انواع مودم های خانگی

مودم دستگاهی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) متصل می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *