مجله ی راف نت

آموزش طریقه نصب وای فای خانگی (راه اندازی مودم_های خانگی)

آموزش طریقه نصب وای فای خانگی (راه اندازی مودم‌های خانگی)

امروزه ما فقط از اینترنت استفاده نمی‌کنیم، بلکه به آن متکی هستیم. وقتی ارتباط کند است یا بدتر از آن، وجود ندارد، کل روز شما ممکن است خراب شود. تکنولوژی دستگاه‌های مودم، به کمک شما آمده‌اند تا با دریافت اینترنت از خط تلفن ثابت بتوانید همیشه از اینترنت پایدار و پرسرعت برخوردار شوید. می‌توان گفت مودم‌ها مترجم هستند، سیگنال‌هایی را که از ارائه‌دهنده خدمات اینترنت یا ISP می‌آیند، دریافت می‌کنند و آنها را به یک اتصال اینترنتی برای Wi-Fi ترجمه می‌کنند. در ادامه شما را با طریقه نصب وای فای خانگی آشنا خواهیم کرد.

فهرست مطالب

مودم چیست؟

مودم یک دستگاه الکترونیکی است که برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود. مودم قطعه بسیار مهمی از سخت افزار شبکه است که به رایانه امکان ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اتصال کابلی را می‌دهد. به عبارت ساده، مودم دستگاهی است که کامپیوتر را به اینترنت متصل می‌کند.

این دستگاه اطلاعات را از ISP شما از طریق خطوط تلفن دریافت می‌کند و آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کند. وظیفه روتر این است که این سیگنال را از طریق کابل‌های اترنت سیمی یا Wi-Fi به دستگاه‌های متصل منتقل کند تا همه دستگاه‌های شما بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. روتر و ISP شما نمی‌توانند مستقیماً با هم ارتباط برقرار کنند زیرا به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: انواع مودم اینترنت

گام به گام با راه اندازی مودم خانگی

زمانی که یک دستگاه مودم را خریداری می‌کنید، در داخل جعبه علاوه بر دستگاه مودم، آداپتور، یک کابل RJ45 و یک کابل RJ11 وجود دارد که در ادامه نحوه نصب هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

• آداپتور را به پریز برق متصل کنید و سر دیگر آن را به قسمت پاور که در پشت مودم قرار دارد، وارد کنید.

• در طریقه نصب وای فای خانگی، کابل تلفن خط ثابت که RJ11 است را به دستگاه تلفن ثابت و یک طرف آن را به پشت دستگاه مودم در قسمت DSL وارد کنید.

• اگر می‌خواهید کامپیوتر خود را به مودم وصل کنید، باید کابل RJ45 را به پورت لن که به رنگ زرد رنگ است، متصل کرده و یک سر آن را نیز به پشت کیس کامپیوتر متصل کنید.

نصب وای فای خانگی

• زمانی که اتصالات مورد نظر انجام شد، مودم را باید روشن کنید. در قسمت پشت مودم، دکمه روشن و خاموش وجود دارد که با فشردن این دکمه، چراغ DSL بر روی مودم به حالت چشمک زن، روشن می‌شود.

نحوه انجام تنظیمات مودم خانگی

اینک باید اینترنت مودم را کانفیگ کنید، تا اینترنت به دستگاه مودم راه پیدا کند تا بدین ترتیب بتوانید دستگاه‌های دیگر را نیز به مودم متصل و از اینترنت در تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر یا سایر دستگاه‌ها استفاده کنید.

• در طریقه نصب وای فای خانگی، برای انجام تنظیمات مودم شما باید به یک مرورگر وارد شوید. این مرورگر می‌تواند در تلفن همراه، لپ تاپ یا کامپیوتر شما باشد. در قسمت مرورگر آدرس 192.168.1.1 را تایپ کنید.

• در ادامه پنجره‌ای باز می‌شود که از شما نام کاربری و پسورد را می‌خواهد. تفاوتی نمی‌کند نام و مدل مودم شما چیست، به طور پیش فرض کلمه ادمین را برای پسورد و نام کاربری تایپ کنید، سپس با کلیک بر روی OK وارد مرحله بعد شوید.

راه اندازی وای فای

• در قسمت تنظیمات باید کشور ایران را انتخاب کنید.

طریقه نصب وای فای خانگی

• در قسمت ISP نام ارائه دهنده اینترنت را وارد کنید.
• در قسمت Connection Type نوع اتصالات می‌تواند متفاوت باشد.
• گزینه‌های vpi و vci را باید از شرکت ارائه دهنده اینترنت دریافت کنید و با کلیک کردن بر روی کلمه NEXT وارد صفحه بعد شوید.
• در قسمت SSID باید یک نام برای مودم در نظر بگیرید.
• در قسمت Broadcast SSID انتخاب می‌کنید که آیا نام وای فای برای همه قابل نمایش باشد یا خیر، با انتخاب گزینه خیر، امنیت مودم خانگی شما افزایش خواهد یافت.

آموزش نصب وای فای
• در قسمت Authentication Type باید یک رمز برای مودم انتخاب کنید.
• در قسمت Pre-Shared Key نیز یک پسورد را برای اتصال دستگاه به وای فای مودم در نظر بگیرید.

به این ترتیب راه اندازی مورد خانگی شما انجام شده است و چراغ اینترنت مودم نیز روشن خواهد شد. همچنین چراغ کابل لن نیز اگر مودم به کامپیوتر متصل است، روشن می‌شود.

نحوه اتصال دستگاه به وای فای مودم

متصل شدن به شبکه وای فای خانگی، کار چندان دشواری نخواهد بود و می‌توانید به راحتی اتصال را برقرار کنید. در تلفن همراه گزینه وای فای را روشن کنید، شبکه‌های وای فای که در نزدیکی شما وجود دارند نمایش داده می‌شوند، در این لحظه می‌توانید نام شبکه وای فای که برای شبکه وای فای مودم خود انتخاب کرده‌اید را مشاهده کنید. با انتخاب آن و وارد کردن پسورد، به راحتی می‌توانید به وای فای مودم متصل شوید.

انتخاب مودم مناسب

در طریقه نصب وای فای خانگی، ابتدا باید یک مودم مناسب انتخاب کنید. اکنون که با نحوه عملکرد مودم آشنا شدید، باید مودمی که با نیازهای شما مطابقت دارد را انتخاب کنید. به هنگام خرید مودم، سازگاری با دستگاه‌ها، سرعت دانلود، اندازه، امنیت و البته قیمت را در نظر بگیرید.
معمولا در قسمت توضیحات بر روی جعبه، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که آیا مودم از دستگاه‌های شما پشتیبانی می‌کند یا خیر.
سرعت آپلود و دانلود نیز در بین مودم‌ها متفاوت است. اگر به طور مکرر ویدیو یا عکس را آپلود یا فیلم و موسیقی دانلود می‌کنید، انتخاب مودمی که از سرعت‌های بالاتر پشتیبانی می‌کند، در زمان شما باعث صرفه جویی می‌شود.
هم روترها و هم مودم‌ها را می‌توان هک کرد. از این رو توصیه می‌شود به هنگام نصب مودم پسوردها را به درستی انتخاب کرده و با به روزرسانی مداوم دستگاه‌ها امنیت مودم را افزایش دهید. یک مودم باید از ویژگی‌های امنیتی مانند WPS (راه اندازی محافظت شده از WiFi)، پروتکل امنیتی WPA/WPA2 و رمزگذاری WEP، TKIP وAES پشتیبانی کند.
اندازه مودم را به هنگام خرید در نظر بگیرید. گاهی ممکن است فضای کافی برای قرار دادن مودم بر روی میز وجود ندارد و باید آن را بر روی دیوار نصب کنید.
قیمت مودم نیز متفاوت است. تفاوت قیمت به نوع اتصال، سرعت و دیگر ویژگی‌ها برمی گردد.

انواع روش دریافت اینترنت از مودم

حالا که با مودم و عملکرد آن آشنا شدید، آموزش تصویری نصب وای فای را به ساده‌ترین روش ممکن آموزش خواهیم داد. یک مودم می‌تواند به دو طریق اینترنت را در اختیار شما قرار دهد، از طریق وای فای و از طریق کابل lan. دستگاه‌های بسیاری هستند از جمله تلفن‌های همراه یا لپ تاپ که می‌توانید از طریق وای فای به مودم متصل کنید، همچنین دستگاه‌های دیگر که قابلیت اتصال وای فای را ندارند، همچون کامپیوتر را می‌توانید از طریق کابل lan به مودم متصل و از اینترنت آن استفاده کنید.

سخن پایانی
یک مودم شما را به اینترنت متصل می‌کند. مودم را به عنوان مترجمی در نظر بگیرید که به دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها، سوئیچ‌ها یا روترها اجازه می‌دهد تا با تفسیر سیگنال‌های یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) به اینترنت متصل شوند. به طور معمول، این سیگنال‌ها از طریق خطوط تلفن ارسال می‌شوند.

مودم‌ها، در مدل‌های مختلف توسط برندهای داخلی و خارجی تولید می‌شوند که هر یک به دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که دارند، می‌توانند یک انتخاب مناسب برای استفاده در خانه یا محل کار باشند. طریقه نصب وای فای خانگی چندان پیچیده نیست و شما می‌توانید با انجام مراحلی که در این مقاله عنوان شد، به راحتی و در زمان کوتاهی اتصال مودم را برقرار کنید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *